Home » » DUDUKKAN DIA DITEMPATNYA

DUDUKKAN DIA DITEMPATNYA

Written By NurulHuda on Minggu, 31 Mei 2015 | Minggu, Mei 31, 2015



AL-WAJDUL BIL MUSAMMA-perhentian yg sempurna
Menempatkan diri pada tempatnya itu adalah al-wajdul bil musamma iaitu
perhentianmu didalam hakikat martabatmu, siapakah kau dan dimanakah maqommu sekarang,
Inilah yg menjadi persoalan bagi kita agar kita tahu dan mengerti akan martabat kita, terhentinya aku pada penamat jalan disana merupakan noktah akhir bagi setiap insan yang menuju kepadaNya, aku sedar aku sampai tapi aku tidakk jumpa apa2,
Oh tuhan dimanakah engkau, ku seru dan ku cari namun DIA diam membisu seribu
bahasa, aku bingung dan aku hiba yang ku cari tak jumpa2, dimana aku dimana
engkau aku terlupa hal yg sebenar, antara duduk dan juga berdiri, antara gerak dan
juga diam, antara masuk dan juga keluar, antara putih dan juga hitam, antara siang
dan juga malam, antara hamba dan juga tuhan.......
Kita bersama kita seiring, sehingga aku lupa akan keadaan, kini ku tahu kini ku sedar
tempat ku kini ia berada, antara diantara tiada antara, berpisah tidak bersekutu pun
tidak ia satu tidak berpihak, antara aku dan juga dia hanya satu tidak serupa, tempat dudukku itulah singgah sana, nyatalah akuku menyatakan akunya, cermin ku lihat tempat berpandangan, menyatakan wajah sifat ke-elokkan, kesempurnaan diri ia sertakan maka itulah namanya perhentian,
Hilang nya aku nyatalah ia, nyatalah ia ujudnya diri,sifat agung ia tajalli dari tali ikatan ilahi, gerak peyambung ikatan ilahi terjadi ia dengan sendiri, aku ikuti perjalanan ini sehingga sampai ke destinasi.
Aku duduki pada tempatnya kini ku berdiri untuk menyatakannya, qudrat iradat
utusan sifat itu semua tajalli zat.
Aku lah raja di singgahsana memerintah alam tubuh bernyawa, memberi sesuatu tanpa diminta kalau diminta muafakat namanya, aku tahu siapa aku akulah rahsia dari alam zat, dulu zat kini bersifat untuk menyatakan sekalian maklukat, aku duduki pada qudsi qudsi ilahi nama diberi, menjadi raja tiada ditemani kerana aku wahdatul napsi, tiada lain akulah yg nyata kita semua adalah sama, satu itu semua dan semua itu satu jua,........
Ingatlah wahai insan bistari tempat mu raja diatas tahta kuasa ada daulat pun ada
mengapa meminta umpama hamba, lihatlah rakyat diluar sana adakah ia cukup dan
sempurna, kalau fakir bantulah ia walaupun hajatnya tiada nyata dipinta, kau pengasih dan kau penyayang berilah setiap kurniaan pada nya, kini kau faham dimana tempatmu
Jangan kau turun dari tahta mu, kehambaanmu pada ketuhananmu dan kau dan
kau dan kau itu adalah AKU.

SUMBER
Share this article :

0 komentar :

Posting Komentar

SEMUA TULISAN / ARTIKEL DALAM BLOG INI HANYA SEBAGAI BAHAN PELAJARAN ( IHTIBAR ) KARENA ORANG PINTAR ADALAH ORANG YANG MERASA DIRINYA BODOH SEHINGGA TIDAK BERHENTI MEMBACA DAN BELAJAR

 

Copyright © 2014 Nurulhuda Gorontalo - All Rights Reserved

Design By @OnaldBau