Sementara
kaum yang anti Tarekat Sufi merasa telah bercermin dengan benar, padahal mereka
tidak mengetahui jika cermin yang digunakan itu adalah cermin yang buram,
retak, dan cara bercermin yang keliru. Ketika mereka menuding orang lain,
sesusungguhnya mereka sedang menuding diri sendiri.
Kata-kata
yang muncul dari para Sufi sesungguhnya harus difahami menurut kesimpulan
Bathiniyah dari kandung Al-Qur’an dan Sunnah. Misalnya ketika seseorang
mempraktikkan Ihsan, “Seakan-akan engkau melihat Allah, dan jika tidak
melihatNya, Allah melihatmu” pastilah menimbulkan pantulan cahaya Ubudiyah yang
agung dengan sesuai dengan kondisi psikholohis rohani masing-masinghamba Allah.
Pantulan cahaya Ilahi inilah yang tidak boleh difahami oleh orang yang tidak
pernah mengalami perjalaan rohani keimanan dan keihsanan.
Mukasyafah
atau keterbukaan Rahsia Ilahi adalah Hak Allah yang diberikan kepada yang
dikehendakiNya. “Allah berbuat sebagaimana yang dikehendakiNya.” Termasuk
menghendaki hambaNya untuk mengetahui yang ghaib, Rahsia takdir, dan Rahsia
alam semesta raya, baik yang fizik maupun yang metafizik.
Diantara
Rahsia yang dianugerahkan oleh Allah kepada para Sufi adalah mengenal Rahsia
huruf hijaiyah dalam Al-Qur’an. Sebab, hakikat huruf-huruf itu adalah Asma’
Allah, dipastikan memiliki hubungan korelatif dan apresiatif secara berkuasa
dengan kehidupan hamba, alam semesta bumi langit seisinya, dan alam akhirat,
bahkan Asma’, Sifat, Af’al dan DzatNya.
Mereka
menuduh bahawa kaum Sufi menjauhi Qur’an dan Hadits, lalu mendahulukan
mukasyafah. Ini tuduhan yang salah benar, kerana seluruh aspek Mukasyafah
sesungguhnya merupakan penafsiran dari Al-Qur’an dan Sunnah itu sendiri. Setiap
Mukasyafah harus ditimbang dengan Qur’an dan Sunnah, hal demikian sangat
popular di kalangan Sufi. Kerana itu dalam dunia Sufi, sangat dibezakan mana
yang bisikan Jin, Syaitan, Malaikat, Ilham, dan yang langsung dari Allah.
Ibnu
Abbas ra, sendiri telah menegaskan bahawa dirinya diberi Ilmu oleh Allah
Ta’ala, sebahagian boleh disebarkan (umum), dan sebahagian bila disebarkan
justeru ia akan dikafirkan dan dibunuh oleh banyak orang. Ertinya, aspek
Mukasyafah sangatlah individual, dan memang tidak boleh diungkapkan kecuali
pada ahlinya atau orang tertentu yang relevan dengan manfaat dunia akhiratnya.
Mengenai
Wihadatul Wujud, Hulul, Al-Faidl (ilmuniasi), sesungguhnya justeru tidak ada
dalam dunia Sufi. Yang ada adalah Widatus Syuhud. Orang yang pertama kali
mengatakan Wahdiatul Wujud adalah Ibnu Taymiyah yang memang anti dengan
pengalaman Dunia Sufi. Ia menuduh Sufi itu Wahdiatul Wujud, sebuah tundingan
yang jauh dari pengalaman rohani Sufistik. Kerana Wahdiatul Wujud sering
diertikan dengan panteisme, sedang konsep Sufi tentang penyatuan hamba dan
Allah jauh dari panteisme. Penyatuan itu bersifat rohani dan musyahadah
(penyaksian mata hati, mata ruh dan mata Rahsia batin. Bukan wujud fizik. Hal
demikian pun diurai secara lembut melalui kaedah-kaedah Sufi agar tidak
menyimpang dari Tauhid, sebagaimana dijelaskan secara rinci oleh Ibnu Athaillah
as-Sakandary dalam kitab Al-Hikam.
Kalau
kita membaca Al-Qur’an dengan pandangan kulitnya, formula dan penafsiran ayat
belaka, maka kita pun ketika memahami wacana Sufi juga akan terjebak sedemikian
rupa. Kerana itu dalam tradisi Sufi harus ada Mursyid Kamil Mukammil yang
membimbing, agar mereka tidak terkena ghurur (tipudaya) dalam menempuh
perjalanan menuju kepada Allah. Tidak begitu mudah orang memahami pandangan
Ibnu Araby, Abu Yazid al-Bisthamy, Junaid al-Baghdady, Bisyr Al-Hafy, Syeikh
Abdul Qadir al-Jilany, Abdul Karim al-Jily, Al-Hallaj, maupun Abul Hasan
asy-Syadzily.
Bagaimana
anda boleh memahami arti tenggelam di lautan, sementara anda belum pernah
tenggelam, dan hanya mendengarkan kisah tentang orang tenggelam saja?
Tiba-tiba
anda sudah merasa tenggelam?
0 komentar :
Posting Komentar